بررسی و تحلیل نقش پیکها در محبتنامهی ابن نصوح شیرازی
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف این مقاله بررسی و تحلیل نوآوریهای ابن نصوحشیرازی، شاعر قرن هشتم و نقش پیکها در منظومهی محبتنامه است. محبتنامه از منظومههایی است که زیرمجموعهی دهنامهها قرار میگیرد. دهنامه؛ منظومهای عاشقانه و روایی است در قالب تلفیقی غزل و مثنوی که بر اساس تبادل نامه میان عاشق و معشوق شکل میگیرد. الگوی اصلی اغلب دهنامهسرایان، دهنامهی اوحدیمراغهای است اما ابننصوح در این عرصه، دست به نوآوریهایی زده است. هنرنمایی ابن نصوح دراین است که هم تعداد پیکها را افزوده و هم بسیار هوشمندانه، این پیکها را درخیالآفرینی به کار برده است. محبتنامه ده پیک دارد: ماه، خورشید، باد صبا، باد شمال، شانه، آیینه، شمع، پروانه، گل و بلبل. در حقیقت، ابن نصوح دهنامهی خود را نه بر پایهی نامهها بلکه بر اساس این ده پیک بنا کرده است. بنابراین، نه تنها نامهها در محبتنامه بر اساس گفتگوی میان عاشق یا معشوق با پیکها شکل میگیرد؛ بلکه پیشبرد روایت نیز بر عهدهی پیکهاست. وی هنرمندانه میان هرپیک، فرستنده و گیرندهی آن تناسبی دلنشین برقرار ساخته است. همچنین این ده پیک درمضمونآفرینی، ساخت و تداعی تصاویر و فضاسازی در محبتنامه نقش اساسی دارند. مهمترین پیک محبتنامه، پیک ششم یعنی آینه است. ابننصوح به خوبی از این پیک و رمز آینه بهره برده است. آینه، نقطهی عطف روایت، در محبتنامه است. معشوق پس از دیدن حقیقت عشق درآینه و آگاهی از اتحاد عاشق و معشوق، دگرگون شده و پس ازآن است که مقدمات وصال فراهم میگردد. پژوهشهایی بدین شیوه میتواند در شناساندن ارزش ادبی دهنامهها، بسیار موثر باشد؛ گونهای که تقریبا ناشناخته است.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل نقش پیک ها در محبت نامه ی ابن نصوح شیرازی
هدف این مقاله بررسی و تحلیل نوآوری های ابن نصوح شیرازی، شاعر قرن هشتم و نقش پیک ها در منظومه ی محبت نامه است. محبت نامه از منظومه هایی است که زیرمجموعه ی ده نامه ها قرار می گیرد. ده نامه؛ منظومه ای عاشقانه و روایی است در قالب تلفیقی غزل و مثنوی که بر اساس تبادل نامه میان عاشق و معشوق شکل می گیرد. الگوی اصلی اغلب ده نامه سرایان، ده نامه ی اوحدی مراغه ای است اما ابن نصوح در این عرصه ، دست به نوآو...
متن کاملبررسی شخصیّت ابن باکویة شیرازی
ابن باکویة شیرازی از صوفیان برجستة قرن چهارم و پنجم است. بیتی که سعدی (قرن هفتم) در آن اسمی از باباکوهی برده و عبارتی از عیسی بن جنید شیرازی (قرن هشتم) در تذکرة هزار مزار که از شیخ علی باباکوهی نام برده و نیز سخن رضاقلی خان هدایت در تذکرة ریاض العارفین (قرن 13) در انتساب دیوانی که شاعری با تخلّص کوهی سروده، به ابن باکویه موجب شده او که به احتمال زیاد در نیشابور دفن شده با شخصی به اسم باباکوهی که...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملذکر الطاف الهی و مواهب رحمانی در اشعار ابن فارض مصری و حافظ شیرازی
از جمله مسائل مهمی که عرفا و مشایخ طریقت بدان اهمیت زیادی میدهند مسأله ذکر است، زیرا شالوده عرفان و طریقت بر همین مبنا یعنی یاد کردن خدا و ارتباط یافتن با آن ذات مقدس و یگانه استوار شده است انگیزه انتخاب این موضوع در میان موضوعات و مصطلحات بسیار عرفانی نیز همین است.از سوی دیگر در شعر این دو عارف نامی، ابنفارض حموی مصری و حافظ شیرازی میتوان تشبیهها و تعبیرهای زیبا و بینظیری از ذکر یافت که دارای ...
متن کاملتحلیل تطبیقی نقش خودشناسی در معرفت به خدا از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
شناخت خود یا نفس آدمی که از آن به خودشناسی یاد میشود، از مهمترین مباحثی است که از گذشتههای دور مورد تأکید فلاسفه و عرفا بوده است. حکما و عارفان مسلمان با الهامگیری از آیات و روایات، بهخصوص حدیث «من عرف نفسه عرف ربه» به طرح مهمترین راه خداشناسی، یعنی راه انفسی که همان خودشناسی میباشد، پرداختهاند. صدرالمتألهین و ابنعربی دو تن از بزرگترین فلاسفه و عرفای اسلامی در آثار مختلف خود به شیوهه...
متن کاملبررسی و مقایسه خمریات ابن فارض مصری و حافظ شیرازی
شعر خمر فنی غنایی است، که درآن شاعر به توصیف شراب و می و مجالس نوشیدن شراب می پردازد. شعر خمر به دو مکتب مادی و معنوی تقسیم می شود. در خمر مادی، مقصود شاعر از خمر وباده عصاره سکرآور و مست کننده انگور است. از جمله شاعران خمر مادی در زبان عربی می توان به اعشی، اخطل وابی نواس اشاره کرد. در زبان فارسی نیز رودکی سمرقندی ،بشار مرغزی و منوچهری دامغــانی به توصیف خمـر مادی در اشعار خود پرداخته اند. و ا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 4
صفحات 1- 24
تاریخ انتشار 2017-02-19
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023